dimarts, 29 de gener de 2013

Ajuda, com deixar les drogues

Vols deixar de consumir i no saps com? Tens dificultats per deixar l'alcohol, la cocaïna o altres drogues? Penses que seràs incapaç de deixar el consum, que estàs enganxat? ¿Feies servir les drogues per diversió i penses que potser s'estan convertint en un hàbit o una necessitat? T'has cansat de consumir però no saps com posar-li fre? Has tractat de posar-te límits de consum que després no has complert? Surts de festa i no pots parar de consumir? Has intentat deixar el consum per tu mateix i t'ha costat molt no consumir i has tornat a fer-ho? Consumeixes únicament els caps de setmana però últimament només esperes que arribin aquests dies per consumir?

Aquestes i altres són moltes de les preguntes que es troben en fòrums, pàgines especialitzades, pàgines de salut general, etc., sobre el tema de les drogues. És lògic que puguin sorgir tots aquests dubtes quan, després d'un període consumint, bé sigui habitualment o ocasionalment, sorgeixen dificultats al voler cessar el consum, a vegades la força de voluntat queda aplacada pel desig de consumir.

Cal tenir molt present que una persona que consumeix no té perquè ser un addicte, hi ha diversos tipus de consum i qualsevol d'ells pot comportar problemes per a la persona. El consumidor pot fer un ús de la substància ja sigui experimental, social, ocasional, etc. És a dir, al principi, es consumeix per provar, experimentar, per ser més sociable, etc. Encara que hi ha moltes persones que es queden aquí, és a dir, fan un ús d'una o diverses drogues i després el deixen sense moltes complicacions, hi ha altres que passarien a fer un abús de les substàncies, on es consumeix de forma habitual i els efectes negatius del consum superen els positius. Finalment s'arriba a la dependència. En aquesta fase es parla de diversos criteris que han d'estar presents com: tolerància, pèrdua del control, desig intens de consum, ocupació del temps en el consum i per tant reducció de les activitats socials i laborals i, es continua consumint tot i tenir consciència de problemes físics i/o psicològics causats o exacerbats pel consum.

Com ja hem comentat diverses vegades, deixar de consumir no és únicament reprimir-se, l'objectiu únic no és l'abstinència. Per deixar de consumir és necessari modificar i reeducar diversos aspectes de la teva vida ja que en cas contrari, la probabilitat de tornar a consumir és molt alta. Fins i tot, el que passa algunes vegades, és que quan una persona està un període abstinent i torna a consumir de nou, el desig és molt més gran, sembla que s'hagi de recuperar el temps perdut.

Arribats a aquest punt, si t'estàs plantejant que la teva relació amb les drogues no és l'adequada, i has arribat fins aquí perquè estàs desorientat, perquè penses -vull deixar de consumir però no puc, necessito ajuda, consells-, dir-te que ja has donat un gran pas, cercar informació i ser conscient de totes les possibles opcions que tens en els diferents centres de drogodependències.

Ara l'important és saber el que t'està passant, i no fa falta que insisteixis dient-te que ets un alcohòlic, drogoaddicte, cocaïnòman, etc., perquè són simplement etiquetes. El fonamental és saber quins problemes i dificultats tens per poder treballar-les conjuntament amb un professional.

Entenem que et puguin sorgir molts dubtes en tot aquest procés, i sabem que el fet que un mateix reconegui que té un problema, sigui de la temàtica que sigui, pot costar, per això a continuació tens una sèrie de preguntes que et poden ajudar a reflexionar.

Quines coses et fan pensar que això sigui un problema o dificultat per a tu? De quina manera o fins a quin punt això et preocupa, com t'influeix?

Quines dificultats has tingut amb la forma en què utilitzes les drogues? Què és el que et preocupa de la teva situació actual de consum? De quina manera el consum de substàncies ha estat o és un problema per a tu? No t'ha permès fer el que volies? Què creus que pot passar si continues consumint? Què creus que et passaria si no fas un canvi?

Pensa que si estàs llegint això, indica que potser una part de tu creu que hi ha alguna cosa que no funciona bé, o no encaixa, i que ha arribat el moment de fer alguna cosa, per tant: Què et fa pensar que potser ha arribat el moment de deixar el consum, de realitzar un canvi? Quines serien les raons per les quals és possible un canvi? Què hauria de passar per poder fer aquest canvi? Què podries fer tu per afavorir aquest canvi?

Quins aspectes et fan pensar que has de continuar consumint de la mateixa manera que ho fas actualment? Quins serien els avantatges de deixar el consum? I els inconvenients?

- Per què beus? – li va preguntar el petit príncep.
- Per oblidar -va respondre el bevedor.
- ¿Per oblidar el què? -va voler saber el petit príncep, que ja el planyia.
- Per oblidar que tinc vergonya -va confessar el bevedor, acotant el cap.
- ¿Vergonya de què? - va demanar el petit príncep, que tenia ganes d’ajudar-lo.
- Vergonya de beure! - va concloure el bevedor, que es va tancar definitivament en silenci.
I el petit príncep es va allunyar, perplex.
Les persones grans són decididament molt, però molt estranyes, es deia així mateix durant el viatge.

Antoine de Saint-Exupéry, El petit príncep *

Si després de reflexionar sobre aquestes preguntes consideres que de moment no necessites o no estàs preparat per fer un canvi, pel motiu que sigui, no està de més que puguis tenir totes aquestes preguntes en ment i seguir reflexionant sobre elles per anar valorant la teva situació i plantejar-te un canvi més endavant, si ho consideressis necessari.

D'altra banda, si decideixes que és el moment de fer un canvi en la teva vida, planteja't, Què és el que vols canviar? És a dir, quins canvis vols fer? Quines són les raons per fer aquests canvis?. Pensa també quins objectius pots posar-te per iniciar aquests canvis i quines accions pots realitzar per aconseguir-los. Per exemple: Vull deixar de consumir >> Potser he de deixar d'anar amb gent consumidora (objectiu) >> Deixaré de sortir de festa els caps de setmana (acció). També és molt important que puguis fixar-te dates concretes per començar a realitzar aquestes accions i canvis.

Pot ser molt útil que reflexionis sobre què és el que podria funcionar per a tu? És a dir, ¿quines estratègies et poden ser útils? Per això pots tractar de recordar altres canvis significatius en la teva vida i veure quines estratègies et van ser eficaces. També pots reflexionar sobre quins són els obstacles, allò que et pot impedir aconseguir el que vols, per així tenir-ho present i explorar alternatives.

A més pots intentar valorar quina confiança tens en tu mateix per fer aquest canvi ja que aquest factor és molt important per fer el canvi. Per exemple, en una escala de l'1 al 10, on situaries la confiança en tu mateix per canviar, per deixar el consum?

També és interessant que puguis plantejar-te qui podria ajudar-te en aquest procés de canvi. Pots agafar un paper i tractar d'anotar aquelles persones que et poden ajudar i de quina manera. Per exemple: La meva mare em pot ajudar administrant-me els diners, perquè si ho porto a sobre tinc temptacions de gastar-ho en consum.

Una cosa que has de tenir molt present quan et planteges qui pot ajudar-te i recolzar-te en aquest procés, és qui veritablement pot fer-ho. Al principi pot semblar que tothom hi està disposat però la realitat és que això no és així. Cal poder analitzar qui veritablement pot ser útil per a això.

Pel que fa a la família, poden ser un gran suport però no sempre és així. De vegades la família no sap com abordar el tema, de vegades ens trobem amb, per exemple, un pare o una mare sobreprotectors, això vol dir que, en molts casos, intentaran encobrir al fill consumidor tractant d'evitar més conseqüències negatives per a aquest últim. Fer aquest tipus d'accions no és d'ajuda per a una persona que vol deixar el consum i que té certes dificultats per fer-ho. Per tant, és recomanable que la família, si vol ajudar a aquesta persona i no sap com, es pugui dirigir a un professional especialitzat perquè el guiï en tot moment respecte a tot el procés. Per a nosaltres la família, entenent la família com la persona que conviu amb el consumidor, és de vital importància per al tractament.

També els amics poden no ser efectius en l'ajuda ja que, de vegades aquests amics també són consumidors o són amics de consum, és a dir, l'objectiu principal de la relació amb l'altre és el propi consum. Així, per exemple, un amic consumidor, en un primer moment, quan li comentes que vols deixar el consum pot alegrar per tu i dir-te que t'ajudarà, però després pot tractar de manipular-te perquè vagis a consumir amb ell. Amb la qual cosa, si es pretén deixar el consum el més prudent és envoltar-se d'amics no consumidors.

A continuació t'indiquem algunes estratègies que et poden ser útils per iniciar aquest canvi.
  • Escriu una carta des del futur en què contestis a aquestes preguntes, entre altres: Com t'imagines després d'un canvi? Quines són les esperances que tens? Com has arribat a fer aquests canvis?
  • Escriu una carta des del: Quines diferències veus entre el present i el passat? Com eres abans de consumir? De quina manera el consum ha fet que no segueixis endavant amb els teus objectius i desenvolupament personal? Com eren les coses abans de consumir?
  • Fes un autorregistre sobre el teu consum: Aquí tens un exemple.

Data
Hora
Consum
Lloc
Persones presents
Pensaments
Conseqüències
Diners gastats
21.01.12
20:30
Cocaïna i alcohol.
Casa d’un amic.
Companys de feina
Quin dia, necessito una…
No puc dormir.
Una altra vegada he tornat a consumir
Potser la meva xicota ho nota ...
80€

  • Fes un autorregistre sobre el desig de consumir: Cada vegada que tinguis ganes de consumir fes-te les següents preguntes:
    • Intensitat de les ganes de consumir (sent 1 poques i 10 moltes)
    • Quina creus que va ser la causa d'aquest desig?
    • Què estaves fent en el moment que va aparèixer el desig de consum?
    • Què senties i/o pensaves en aquell moment?
    • Què vas fer per controlar el desig?
    • Si estaves acompanyat, què van fer les altres persones per ajudar-te a controlar el desig de consum?
    • Si no vas arribar a consumir, com et vas sentir després d'haver controlat el desig?
    • Quant van durar les ganes de consumir?

Com ja hem comentat al principi d'aquest article, si vols deixar de consumir, encara que no ho tinguis del tot clar, ves a un centre especialitzat. Tanmateix és important que puguis valorar quin tipus de centre, en un principi, creus que seria més convenient per a tu segons les teves necessitats, ja que no a totes les persones els va bé un mateix tractament ni un mateix tipus de centre. Encara que, quan vagis a un centre ambulatori especialitzat o bé al metge de capçalera, ells t'assessoraran i orientaran, segons l'avaluació de necessitats i dificultats, cap al centre que sigui més convenient per a tu.

És important, que en la mesura del possible, reflexions sobre la teva situació, perquè així puguis compartir-ho amb el professional i finalment, de forma conjunta, decidir on iniciar un tractament. Per exemple, si el teu entorn és una situació de molt risc per a que consumeixis, pot ser beneficiós per a tu allunyar-te un temps del mateix fent tractament en una comunitat terapèutica o en un pis residencial.

El procés de tractament per deixar el consum, a grans trets, comença per la petició d'informació i d'assessorament sobre el tema, degut a l'ambivalència interna sobre el consum o les conseqüències d'aquest, és a dir, al fet de voler deixar de consumir i seguir consumint alhora. No obstant això cal tenir en compte que moltes vegades quan una persona comença un tractament, no és aquesta qui ha triat iniciar-lo, sinó que va al centre per la pressió dels seus familiars o amics, ja que aquests estan preocupats pel seu consum i conducta.

Seguidament hi ha una petició de consulta en un centre professional on es realitza un primer contacte en una primera entrevista d'acollida, per tal de realitzar una valoració tant mèdica, psicològica, social i educativa, per poder realitzar un disseny del procés terapèutic tenint en compte les necessitats i característiques de la persona. A través d'aquest link pots veure les diferents fases del tractament, així com els diferents estats de canvi.

Esperem que aquest article t'hagi servit d'ajuda, però tingues present que és simplement una orientació, un primer pas, i en cap cas substitueix les pautes establertes pel professional de referència, no és un tractament per deixar les drogues.

Si finalment demanes ajuda a un professional des d'aquí et comentem que una de les integrants del bloc té una consulta pel tractament de les addiccions a Girona ciutat i a la localitat de Lloret de Mar. Podràs trobar més informació a través d'aquest link.

* Traducció de Saint-Exupéry Antoine, El petit príncep, Barcelona, ​​Emecé, 1997, pàgs. 44-45

1 comentari:

  1. Estem creant un blog sobre drogues, ens gustaría la vostre participació. http://www.drogoteca.com

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.